donderdag 29 maart 2012

Heden blij


Het was hier gisteren zesentwintig graden, in de schaduw. Buiten groent en bloesemt het en de moeders op het schoolplein zijn weer duur bezonnebrild. Ik zou zelfs een rokje overwegen, als mijn benen al toonbaar waren. Maar een bloemig bloesje moet kunnen.
De ex-pokkenpatiënten zijn nog een tikje schilferig, maar dat hindert niet, want het virus is wijlen en vandaag is het feest!

Nou ja, feest.

Mijn echtgenoot verjaart, maar hij doet er niks aan. Hij doet er nóóit wat aan, want feesten op commando en vastgestelde data zit niet in zijn systeem. Ook niet in het mijne, trouwens. Wij zijn van die mensen die eind mei spontaan kerstverlichting buitenhangen voor een geïmproviseerd tuinfeest, en uit pure nalatigheid laten we die hangen tot half december. Dan halen we de boel schielijk binnen, omdat we kerstlampjes deprimerend vinden als het kerstmis is. Dat is een beetje lullig van ons.

Voor de kinderen is het natuurlijk een hard gelag, zulke ouders. Dus elk jaar rond deze tijd werk ik me plichtmatig op tot een amechtig enthousiasme en maak ze wijs dat we wat te vieren hebben. We geven een soort cadeautje, we maken zelfs taart, en we stellen de halfhartige pogingen van het gezinshoofd tot een blij verraste reactie op prijs. En dat is het dan weer.

Maar ergens steken toch mijn hollandse verjaardagsneigingen de kop op - tradities zitten diep. Ik zál 'm! Met eten, natuurlijk. Ik heb het seizoen mee.

Voor één keer bereid ik hem de risotto met asperges, die hij bemint, maar anders nooit krijgt omdat de kinderen er hun veeltallige neusjes te zeer voor ophalen. En ik geef hem aardbeien, waarvan hij altijd glanzen gaat. De eerste, lekkerste lichting Italiaanse.

En ik maak er ook nog een fles spumante bij open. Maakt niet uit wat het is, als het maar prikkelt.


Risotto agli asparagi

400 gram risottorijst
zo'n 800 gram dunne groene asperges
half uitje en teentje knoflook, alles gesnipperd
litertje bouillon
half glaasje witte wijn (een scheut van die spumante bijvoorbeeld)
beetje (olijf)olie
klontje boter of scheutje room
beetje geraspte parmezaan

Snij het bruikbare deel van de asperges in kleine stukjes, hou de punten apart. Fruit de ui, knoflook en aspergestukjes een kwartiertje zachtjes in de olijfolie. Voeg rijst toe en laat deze glazig worden. Voeg wijn en dan bouillon toe en de aspergepuntjes. Ga verder te werk zoals je nu eenmaal risotto maakt. Aan het eind van de kooktijd boter of room erdoor roeren. Afmaken met een pietsje parmezaan.

Vis voor de kinderen die nare groene dingen eruit. Geef aardbeien toe, in stukjes en ruimschoots gemarineerd in veel suiker en een beetje citroensap, met eventueel nog een scheutje van die wijn erdoor. Slagroom is een heel feestelijke optie.

6 opmerkingen:

  1. Van harte gefeliciteerd! Toch een leuke dag gewenst ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha, en bedankt. Feestge(d)ruis! Geen bloemen, geen bezoek, was ik nog vergeten erbij te zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als ik er aan denk, zal ik je man rond 1 september feliciteren. Dan rekent hij er helemaal niet op.... Enne: die risotto ga ik een keertje maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, het is afzien voor de kinderen, zulke ouders. Mijn bloedjes hebben vorig jaar zelf maar een feestelijke paastafel gedekt, met knutsels van school en beschuiten met hagelslag.. zucht...

    O enne, gefeliciteerd natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het ziet er niet uit, maar het klinkt heel lekker.

    Sprietje de l'escalier, zeg maar.

    BeantwoordenVerwijderen

Feedback, van welke aard dan ook, is welkom. Try me.